window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-11DJBTT96Z'); (function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-PPVDW5LL');
Met zo’n 550 hijspunten, met in totaal zo’n 215 ton aan geluids- en videoapparatuur, de niet te missen 1800 lichtarmaturen en vele meters led-strips, was het een technische monsterklus. Het Eurovisie Songfestival 2021 in Rotterdam Ahoy ligt achter ons. De show stond als een huis, mede dankzij het team van lichtontwerper Henk Jan van Beek van Light-H-Art. Samen met 9 andere lichtprofessionals zorgde hij voor het lichtontwerp, programmeren en operaten van de shows.
We gaan in gesprek met enkele van deze teamleden, met hen gaan we specifiek wat dieper in op het gebruik van tijdcode tijdens deze editie van het Eurovisie Songfestival. Wat onder technische leiding stond van Head of Production Erwin Rintjema, namens NPO/NOS/AVROTROS en EBU.
Micky Dordregter en André Beekmans. Beide ervaren light-operators en ontwerpers op een flink aantal toonaangevende evenementen en tours. Hoe was het om aan deze geweldige productie te mogen werken? “Nou, tja, hoe zal ik het zeggen”, opent André. “Dat is natuurlijk een grote eer. Niet dat het van tevoren op mijn bucketlist stond, maar nu kan ik hem er in ieder geval vanaf strepen.” Het was fantastisch om aan een show van deze omvang te mogen werken”, vervolgt Micky. “Zeker nu we ook nog eens na een lange tijd eindelijk weer met een live publiek te maken kregen, dat gaf een extra positieve impuls.”
We gaan het niet inhoudelijk hebben over de enorme hoeveelheden en types van de gebruikte lichtapparatuur maar één item uit de lange lijst van apparatuur is de Visual Productions TimeCore. 6 stuks werden door Full AVL Distribution geleverd aan Ampco Flashlight, die ook dit jaar het licht, geluid en rigging verzorgde bij het Songfestival. Kunnen jullie iets vertellen over de manier waarop jullie ze gebruikt hebben?
Micky: “Tijdens de voorbereiding hebben we bij het voorprogrammeren in de Ziggo Dome gewerkt op vijf verschillende desks. Elke operator had een TimeCore, de audiotracks werden afgespeeld via Reaper. Dit is een software omgeving waar de audio en video content mee werd afgespeeld. Hierin zetten we ook de tijdcode events op zijn plaats. De Midi tijdcode die uit Reaper komt werd via RTP de TimeCore ingestuurd. Die converteerde dit naar LTC die vervolgens de GrandMA3 werd ingestuurd. Zo konden we alle shows voorbereiden en helemaal strak zetten op de tijdcode. Ieder nummer had een eigen tijd, met een offset van een half uur, dus land 1 op 1:00 uur, land 2 op 1:30 uur enzovoorts. De tijdcode was dus voor alle tracks anders en werd ook nooit gewisseld. Tijdens de liveshows was de centrale tijdcodebron een SMPTE signaal afkomstig van de audio tracks, deze werd langs alle disciplines bezorgd, zoals de regiewagen, motion, video, licht, specials effects, enz. , middels het Riedel Mediornet netwerk. De SMPTE werd ontvangen door de TimeCore en als LTC de GrandMA3 consoles in gestuurd, zodat er dan altijd dezelfde LTC met de juiste frame-rate werd aangeboden.
André: ”Tijdens de liveshows in Ahoy hebben we gewerkt met 3 verschillende GrandMA-sessies, dit zijn losse systemen, die gezamenlijk de hele set aansturen; licht, decor, mediaservers en ledlijnen. Per sessie hadden we 3 GrandMA3 lite -desks; Main, Backup1 en Backup2. De Main en de Backup1 hadden beide een TimeCore tussen de inkomende SMPTE tijdcode en de Desk.” Micky vult aan: ”Door het zogenaamde vliegwiel wat in de TimeCore aanwezig is, hebben we gekozen voor een instelling waarbij bij het wegvallen van de aangeleverde tijdcode deze automatisch over genomen zou worden. Hierdoor zou de tijdcode altijd doorlopen bij eventuele problemen in de SMPTE distributie. Op deze manier hebben we een extra veiligheid ingebouwd om bij ons showonderbrekingen te voorkomen.
“Bij een show als het Eurovisie Songfestival is tijdcode een absolute must, alles is ervan afhankelijk. Omdat alles per camera shot geprogrammeerd wordt komen de cues in hoog tempo voorbij en is timing cruciaal. Voor een aantal kleine liedjes zit je als snel aan de 50 cues, de wat grotere songs zijn snel 300 tot 500 cues, die op audio, video en camera-shots elke keer exact hetzelfde moeten zijn, dit is onmogelijk zonder centrale tijdcode”, besluit André.
Roy Aarninkhof, senior lighting systems tech van Ampco Flashlight, vult aan: “De TimeCore is betrouwbaar en heeft prima gefunctioneerd, met zijn eenvoudige user interface en een veelzijdigheid qua functies, is het een waardevolle tool net zoals de andere Visual Productions-producten die we in huis hebben.”